بوم بیان مسئله (Problem Statement Canvas)

دلیل اول شکست استارتاپ ها آن است که بازار واقعا به آنها نیاز ندارد. راهکار آن است که در همان مراحل اولیه راه اندازی استارتاپ، بجای تمرکز بر روی تکنولوژی، بر روی مسئله تمرکز کنید. بوم بیان مسئله کمک می کند تا بتوانیم بدون توجه به راه حل، پیچیدگی یک مشکل را بهتر درک کرده و ابعاد مختلف آن را مشخص نمائیم. اجزای این بوم عبارتند از: 1) نوع مشتری: مشتریانی که این مسئله یا مشکل را دارند، چه کسانی هستند؟ کجا زندگی می کنند؟ درآمدشان چقدر است؟ یک روز معمولی برای آنها چگونه است؟ شما بعنوان یک کارآفرین استارتاپی باید بتوانید با کفش این افراد قدم زده و سبک زندگی آنها را بشناسید. 2) زمینه: مشکل چه زمانی و تحت چه شرایطی اتفاق می افتد؟ 3) مسئله ریشه‌ای: دلیل و ریشه اصلی بروز مسئله چیست؟ با پرسیدن پنج سوال از جنس «چرا؟» می توانیم به این دلیل ریشه ای برسیم. 4) تاثیر احساسی: شناخت مسئله بعنوان یک رخداد کافی نیست. شما همچنین باید تاثیرات عاطفی (مانند شادی، غم، عصبانیت، ترس، اعتماد، عدم اعتماد و، تعجب) را نیز درنظر بگیرید. این امر کمک می کند تا شانس تاثیرگذاری شما بر روی تصمیمات مشتری بیشتر شود. 5) تاثیر کمّی: برای مشخص کردن سیاست قیمت گذاری استارتاپ، لازم است که ارزش پیشنهادی را بصورت کمی تعیین کنید. برای این منظور نیز باید تاثیر شرایط فعلی را بصورت کمّی مشخص نمایید. این مقادیر کمّی ممکن است به شکل مالی یا زمانی و یا به شکل میزان سلامتی، ارتباطات یا انرژی باشد. 6) راهکارهای جایگزین: ببیندی مشتریان شما در حال حاضر گونه مشکل شان را حل می کنند و یا چقدر راحت آنرا مدیریت می کنند. 7) معایب راهکارهای جایگزین: اشکالات یا کاستی های راهکارهای جایگزین شما چیست؟ این به شما کمک می کند تا هسته مرکزی راهکارتان را بیابید.

بازگشت به بالا