مقدمه

چرا از هر 10 ایده محصول، 9 تای آنها شکست می‌خورند؟ و چگونه می‌توان از آن دوری جست؟

خیلی از شرکت ها کارشان را با یک ایده تازه برای محصول شروع می‌کنند و معتقدند که مشتریان، این ایده را دوست داشته و محصول را خواهند خرید. شرکت ماهها و شاید سالها وقت صرف کرده و محصول را به شکلی "عالی" ایجاد می‌کند.

اما آنها هیچگاه ایده خود را با مشتری اعتبارسنجی نکرده و یا آن را در مراحل اولیه در بازار تست نکرده اند. این واقعیت، دلیل شکست تدریجی برخی از این شرکت ها در زمان تولید محصولات جدید است که هزینه زیادی نیز به دنبال خواهد داشت.

روش استارتاپ ناب یا همان Lean Startup یک راهکار علمی و پراستفاده برای توسعه و مدیریت مدل‌های کسب و کاری و محصولات نوآورانه مشتری-محور است. این روش کمک می‌کند تا با کمک تکنیک های چابک بتوان محصول را سریعتر در اختیار مشتری قرار داد.

روش استارتاپ ناب در زمان ترسیم استراتژی محصول، تعیین تاکتیکها و پیاده سازی آنها، به شما این امکان را می‌دهد که کشش به سمت محصول‌تن را در چرخه های یادگیری سریع به حداکثر برسانید. این کار با کمک راهکارهایی چون چرخش یا Pivot (تغییر استراتژی بر اساس بازخورد از مشتری)، شناسایی و کاهش ریسک ها و عدم قطعیتها، و عرضه و تست زودهنگام محصول امکان پذیر است.

استارتاپ ناب یک راهکار نوآورانه برای توسعه محصولات جدید تحت شرایط عدم قطعیت بسیار بالا است.

در ادامه این مقاله چهار شعار اصلی روش استارتاپ ناب را معرفی خواهم کرد که به شما کمک می‌کند تا از یک ایده به یک محصول موفق برسید:

شعار شماره 1: عدم قطعیت و ریسک ها را حذف کنید

ریسک ها و عدم قطعیت های زیادی در توسعه یک محصول جدید بوجود می‌آید. نوآوری به معنای آن است که شما باید مرتباً شکست بخورید، در واقع 90 درصد مواقع شکست خواهید خورد. بله، درست است؛ اما گزینه دیگری نیز وجود دارد ...

در روش استارتاپ ناب بجای هرج و مرج می‌توانید با استفاده از راهکارهایی برای تست مداوم یک چشم انداز، کاهش ریسک و انطباق محصول، نظم را بوجود آورید.

ناب بودن فقط به معنای صرف هزینه کمتر یا شکست سریع و ارزان نیست؛ بلکه درباره استفاده از یک فرایند و یک متدولوژی برای توسعه کارآمد محصول موفق است.

بوم ناب (شکل زیر) به شما کمک می‌کند که محصول‌تان را ارائه کرده و ریسک های عمده و عدم قطعیت موجود در آن را شناسایی کنید و استراتژی کاهش آنها را مشخص نمائید.

شعار شماره 2: هوشمندانه‌تر کار کنید، نه سخت‌تر

در روش استارتاپ ناب فرض شده که توسعه هر محصول جدید، یک آزمایش بزرگ است و باید در آن به یک سوال مهم پاسخ داده شود:

آیا باید این محصول ساخته شود؟ آیا مشتری به آن نیاز دارد؟ آیا با این محصول یا خدمت، کسب و کار موفقی خواهیم داشت؟

این آزمایش فراتر از یک تمرین دانشگاهی است. اگر محصول شما موفق بشود، می‌توانید با کمک کاربران اولیه آن یک کمپین راه اندازی کرده و بطور مستمر، محصول و تیم را توسعه دهید.

در اینصورت زمانیکه به نقطه تناسب بازار یا market-fit برسید، محصول‌تان یک پایگاه خوب از مشتریان خواهد داشت، تقاضا برای آن وجود دارد و قادر است مشکلی از مشتری را برطرف سازد.

روش استارتاپ ناب به شما کمک می‌کند تا مطلوب بودن، ارزشمندی و عملی بودن یک محصول را مهیا سازید.

شعار شماره 3: یک کمّینه محصول پذیرفتی یا MVP بسازید

جزء کلیدی روش استارتاپ ناب، چرخه ای به نام ساخت-اندازه‌گیری-یادگیری یا build-measure-learn است. در اولین گام بایستی مشکل و یا مسئله ای را کشف کنید که باید حل شود. سپس این چرخه آغاز می‌شود ...

در ابتدای چرخه یک کمیّنه محصول پذیرفنی یا Minimum Viable Product می‌سازید که مشکل یا مسئله مورد نظر را حل کند. هدف آن است که هر چه زودتر به فرایند یادگیری برسید. برای اندازه‌گیری و یادگیری، نیاز به شاخص‌های درستی دارید که به سوالات علت و معلولی شما پاسخ دهند.

برای اینکار معمولا از یک روش توسعه تحقیق به اسم "پنج چرایی" یا Five Why استفاده می‌شود. در این روش سوالات ساده ای پرسیده می‌شود تا چرایی مشکل مورد بررسی قرار گیرد.

اگر فرایند اندازه‌گیری و یادگیری را به درستی انجام دهید، مشخص می‌شود که آیا مدل کسب و کاری شما درست بوده است یا نه. اگر نه، شاید باید اصلاحاتی ساختاری در آن انجام دهید: برای مثال چرخش: تست یک فرضیه جدید در خصوص محصول، استراتژی آن و یا موتور رشد محصول.

به ایجاد ارزش برای مشتری با کمترین میزان تلاش فکر کنید. برای رسیدن به این هدف، یک MVP بسازید. از آن استفاده کنید تا محصول تان را تست کرده و در خصوص نیازهای مشتری، بیشتر یاد بگیرید.

شعار شماره 4: یادگیری اعتبارسنجی شده

چگونه می‌توان میزان پیشرفت در توسعه محصولات نوآورانه را اندازه گیری کرد؟ پاسخ، یادگیری اعتبارسنجی شده یا Validated Learning است. یک روش دقیق برای نشان دادن پیشرفت در زمان وجود عدم قطعیت شدید...

زمانیکه از این روش استفاده می‌شود، روند توسعه به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. چون روی انجام کارهای درست تمرکز کرده اید –چیزی که مشتری می‌خواهد-، نیازی نیست که زمان زیادی را منتظر رونمایی از نسخه اولیه محصول بمانید تا بعد از آن بتوانید مسیر توسعه را تغییر دهید. در عوض می‌توانید بطور مداوم نقشه راه محصول را بر اساس بازخورد گرفته شده از مشتری و شاخص های اندازه گیری شده، اصلاح کنید.

چرخه ساخت-اندازه‌گیری-یادگیری را استفاده کرده و خوشحال باشید! زیرا این چرخه شما را به یک محصول موفق نزدیکتر می‌کنند.

جمع بندی

روش استارتاپ ناب با این هدف ابداع شد که شانس شرکت ها، بخصوص استارتاپها، برای تبدیل یک ایده نوآورانه به یک محصول موفق افزایش یابد.

با کمک بوم ناب می‌توانید محصول تان را توصیف دقیقا کرده و ریسک های آن را مشخص نمایید. عمر ما آنقدر زیاد نیست که چیزی را بسازیم که هیچکس آن را نخواهد. بنابراین سوال این است که آیا محصول ما ارزش ساخت را دارد یا خیر.

توسعه یک MVP کمک می‌کند تا با کمترین تلاش، محصول را در مراحل اولیه توسعه تست کرده و یک پایگاه اولیه از مشتریان (پذیرندگان اولیه محصول) ایجاد کنید.

در روش استارتاپ ناب توسعه محصول یک آزمایش بزرگ در نظر گرفته می‌شود. شکست بایستی تبدیل به یادگیری شود. یادگیری اعتبارسنجی شده به شما کمک خواهد کرد تا فرضیات‌تان را تست کرده و یادبگیرید.

به یاد داشته باشید که: هر شکست، شما را یک قدم به محصول موفق نزدیک می‌کند.

منبع

From an Idea to a Successful Product, Amancio Bouza, 2018
بازگشت به بالا